Alle inspiratie

Inspiratie

Digital Fashion Benchmark
November 2023 update

 

November stond in het teken van Black Friday. Met een daling van 17% deed november het beduidend minder goed dan vorig jaar.

Enerzijds heeft dit te maken vanwege dalende sessies en impressies, mede door toegenomen advertentiekosten per impressie. Anderzijds door een dalend conversieratio. Het lijkt hierbij op dat de consument niet echt warm werd van de gegeven kortingen, omdat het conversieratio achterbleef. Dat de gemiddelde bestelwaarde licht gestegen is, komt immers niet doordat er meer verkocht is (basketsize is gedaald met 5%), maar omdat de verkochte items voor een hogere prijs over de digitale toonbank zijn gegaan (itemprice is gestegen met 9%).

 

Black Friday

Hoe zien de cijfers eruit als we inzoomen rondom Black Friday?
Als we binnen de periode van ‘Black week’* kijken, zien we soortgelijke trend als in geheel november. Op omzet zien we namelijk een daling van 19%. Deze omzetdaling komt voort uit een daling van impressies (-20%), sessies (-17%) en conversieratio (-6,6%).

Verliest Black Friday haar momentum, omdat kortingen steeds vroeger gegeven worden? In de cijfers zien we namelijk dat de daling in gemiddelde itemprijs eerder wordt ingezet dan vorig jaar (zie grafiek).

Tot slot zien we ook dat er minder fashion-organisaties meegedaan hebben aan black-friday dan vorig jaar. ‚Äč

Wil je meer cijfers zien rondom BlackFriday, laat het ons weten!

Kijk waar je staat en doe de
Digital Fashion Benchmark

jeroen_schimmel_digital_fashion_strarteeg

Wil je een verdieping op de cijfers of sparren over trends in de markt?

Mail naar Jeroen@tailordigital.nl
of bel 06-22553230