Verwacht als modemerk geen omzet uit je webshop met de inzet van SEO

Door: Jeroen Schimmel, Digital Strateeg bij Tailor Digital

De afgelopen 13 jaar zijn er veel merken bij ons gekomen met het verzoek: “Wij willen met SEO bovenaan in Google, want dat is gratis omzet”. Zoveel merken zelfs, dat ze niet met één hand te tellen zijn. In de beginjaren gingen we enthousiast mee in de gedachte dat organische groei standaard bijdraagt aan omzet, maar dat doen we niet meer. Ik vertel je graag waarom niet.

SEO voor modemerken vraagt om een andere aanpak

Traditioneel gezien is het voor serieuze e-commerce partijen belangrijk om te investeren in organische groei om je omzet te verhogen. Zo’n investering is voor de meeste fashion-organisaties echter weggegooid geld. Dat zit met name in de hoop om op non-branded verkeer te scoren. Niet alleen is het voor merken een stuk lastiger om non-branded te ranken, om er ook nog eens omzet uit te halen blijkt helemaal een utopie.

Wat zeggen de SEO cijfers uit de Benchmark

Uit onze benchmark cijfers blijkt dat slechts 2% van het organische verkeer afkomstig is van non-branded zoekopdrachten!

Voor fashionmerken die actief investeren in SEO stijgt dit percentage naar een schamele 5%. Als we dan kijken naar de omzet uit deze termen dan slaan we helemaal steil achterover, de omzet is namelijk maar 0,5% en 1%van het totaal.

Hoe komt dat nou? Het zit in het lage conversieratio van 0,2%. Dit lage conversiepercentage heeft als oorzaak dat websites van merken veel minder aanbod hebben voor specifieke kledingstukken of accessoires.

De verschillen tussen Multibrands vs Monobrand Retailers en Wholesale merken

Voor Multibrand Retailers blijft SEO net zo cruciaal en relevant als altijd. Voor Monobrand Retailers en Wholesale merken ligt de situatie anders. Monobrand Retailers hebben zelfs op hun eigen merknaam nauwelijks concurrentie. Daar waar Wholesale merken nog enige concurrentie op hun eigen naam hebben. Daarin zitten de kleine nuances. 

 

Organisch Verkeer voor Fashion vanuit een ander perspectief

Moeten modemerken SEO dan compleet negeren? Zeker niet! De vertrouwde filosofie voor Organisch Verkeer blijft behouden:

  1. Unieke en onderscheidende content; 
  2. Verwijzingen vanaf andere, sterke websites;
  3. Een technisch uitmuntende webshop.

Deze 3 pijlers blijven van groot belang. Alleen het doel wordt anders. Optimaliseer niet voor omzet, maar voor bewijslast van je onderscheidende merkwaarden. Creëer content waarin je benadrukt dat jouw merk een autoriteit is op een bepaald gebied. Dat kan zijn door te focussen op een specifieke productcategorie of service. Werk vervolgens samen met influencers die passen bij je merkwaarden en zorg ervoor dat je webshop gebouwd is met een goede technische fundering.

 

Succesvolle voorbeelden

Het web staat vol met inspirerende voorbeelden. Twee merken die deze vernieuwde SEO-strategie succesvol toepassen zijn bijvoorbeeld Veja en Chanel. De Veja Story campagne van Veja en de Over Chanel sectie van Chanel laten zien hoe deze merken SEO gebruiken om hun merkverhaal te versterken en hun digitale aanwezigheid te vergroten.

Een nieuwe koers voor je Fashion SEO-strategie

SEO voor modemerken behoort zeker niet tot de verleden tijd. Er is wel een nieuwe koers nodig.

Een nieuwe strategie gericht op het opbouwen van het merk. Verleg de focus naar het creëren van kwalitatieve content en het bouwen van een sterk merk. Met deze koers kunnen modemerken effectiever concurreren in deze digitale tijden.

Als Digital Strateeg bij Tailor Digital moedig ik merken aan om deze veranderingen in het SEO-landschap te omarmen en hun strategieën aan te passen voor langdurig succes.

Bekijk hier de benchmark en meer inspirerende artikelen.